zondag 6 mei 2012

1 mei 2012 (Dag van de Arbeid!)

Het lange 1 mei-weekend was ik in mijn eentje aan het werk. In mijn eentje? Niet echt! Danny en Trees waren er ook. Elke middag en/of avond kon ik daar terecht voor nat & droog en een goed gesprek, als ik al niet bij Marie-Jo en Jean-Luc mocht gaan eten of boven in het café op de aperitief moest. De afwas werd op deze manier tot een absoluut minimum beperkt...

Naast het afwerken van de elektriciteit in de oude keuken (een onderwerp dat iedereen intussen danig begint te vervelen; zie foto's) heb ik de geschiedenis van het huis wat verder kunnen uitpluizen. Naast een boeiende uiteenzetting van Jean-Luc die bezig is met een boek over de geschiedenis van het dorp met een interessant hoofdstuk over de schoolgeschiedenis, heb ik zelf ook wat verder in de online archieven zitten zoeken. Daar vond ik de 5-jaarlijkse volkstellingen van 1836 tot 1886. Naast de nummer van het huis, de bewoners en hun onderlinge verhoudingen (man, vrouw, kinderen) vind je ook de beroepen of status van de bewoners.
Zo is daar ene Benoit Dury, curé, die samen met zijn huishoudster (en in het begin z'n moeder, later een neefje en een nichtje) in het huis woonden. Benoit Dury (1795-1874) is 49 jaar pastoor geweest in Suin en heeft zelf een gedenkplaat gekregen aan de zuidkant van de kerk. Jammer dat de archieven niet verder in het verleden kijken. Mr Dury was al 10 jaar pastoor bij de eerste (beschikbare) census. We zullen dus toch eens werk moeten maken van dat bezoekje aan de archieven in Mâcon... Je kan de uittreksels weergegeven in foto hierboven vergroten door met de linkermuisknop op het beeld te klikken en dan via de rechtermuisknop "view image". Je kan het beeld dan vergroten. Zo zien je bijvoorbeeld dat op het einde van zijn leven bij zijn nicht (vrouw van de leraar) is gaan wonen. Na Benoit Dury zijn er tot 1936 nog verschillende pastoors geweest die het huis bewoonden: Claude Bordat, Francois Petit, Jean-Marie Eucherat, Claude Lacarelle en Jean-Antoine Verchère (tot ongeveer 1921). Nadien wordt het wat onduidelijk of het huis bewoond werd of op een of andere manier deel uitmaakte van de school.

De tekst op de gedenkplaat luidt:
CI GIT
Me BENOIT DURY
NE A VAREILLES LE 9 MAI 1795
DECEDE A SUIN LE 15 JUIN 1874
CURE DE SUIN
PENDANT 49 ANS
-
EN TEMPS DE REVOLUTION
COMME EN TEMPS CALMES
SA VOIX FUT COMPRISE ET
GOUTEE PAR SES PAROISSIENS
-
PRIEZ POUR LUI


Geen opmerkingen:

Een reactie posten