woensdag 30 juni 2010

rumble in the jungle (juni 2010)

Ik hield het niet meer uit! Drie maand (april tot juli) zonder zelf maar de Franse grens te zijn overgestoken? Dat kan toch niet! Ik had in Juni nog een paar dagen vrij en moest toch nog het een en ander overbrengen ter voorbereiding van de grote zomerwerken. Neem daarbij nog dat Danny en Trees samen met mijn oom (hun broer/schoonbroer) Marc sj. rond die tijd ook een korte vakantie gepland hadden. Dat was echt een ideale gelegenheid om m'n oom na lang terug te zien, een lading werkgerei af te zetten en de tuin/wei te maaien. Maar (rustig!) eerst wat achtergrond...


Na veel lezen kwam ik tot het besluit dat we de muren en het plafond van kamer2 (en nadien van de oude keuken) best volledig zouden afkappen, ontdoen van alle lagen loszittende kalk- en gipsplaaster en opnieuw zouden bezetten met kalkplaaster. Het is een heel wat werk maar dit was dé gelegenheid om van nul te beginnen.
Na de theorie ging ik op zoek naar een beetje praktijk. Dat was een ander paar mouwen! Er zijn hier en daar wel cursussen te vinden maar dan vooral in Frankrijk. Ik had nog niets gevonden in Vlaanderen of Nederland toen ik plots via-via op de website van Hilde Killens (Ile-de-Chaux) terechtkwam. Hier vond ik werkelijk alles wat ik al lang zocht waaronder praktische workshops en dat op amper 25km van Gent in Rozebeke. Als bij toeval (een mens mag al eens wat geluk hebben) werd er paar weken later een workshop "kalkpleisteren, binnen en buiten" georganiseerd. Ik schreef mezelf en Tom in en op een mooie zaterdagmorgen, 12 juni, leerden we kalk blussen en onze eerste muur bezetten. De week erop kocht ik de nodige spullen bij Victoir (o.a. 200kg SuperVical ongebluste kalk van Charmeuse) en vertrok alleen (Tom kon zich niet vrijmaken) en met een volgeladen wagen voor een lang weekend naar Frankrijk.

De oude muren afkappen was niet bij dat weekend, dat moest wachten tot de zomer; de tuin eiste al mijn aandacht op. De lage tuin en de hoge tuin waren een echte jungle met gras dat tot een halve meter hoog stond. Het was ook niet zomaar gras, eerder een biotoop met een ongelofelijke biodiversiteit aan grassen, (on)kruiden en bloemen. Maar geen genade, met de bosmaaier erdoor! Slechts één hoek bleef gespaard (ik ben ook geen beest...) toevallig daar waar Pascale haar bloembollen had geplant.
bij aankomst
na één beurt met de bosmaaier
na de tweede beurt
de hoge tuin kreeg ook een grondige beurt
Het lange weekend was ook een gelegenheid om de werken van Erik Griffon achteraan het huis te bekijken. We hadden een brief en wat (onduidelijke foto's) van hem ontvangen maar nu kon ik het met eigen ogen aanschouwen.
Ik vind de aangepaste steunberen minder goed ogen dan de oorspronkelijke variant (zie vorige afleveringen) maar het enige alternatief was om de steunberen van de grond af herop te bouwen. Afbreken zou niet lang duren maar opnieuw opbouwen zou heel wat tijd vergen. We spreken immers over een groot volume stenen met de bijkomende moeilijke bereikbaarheid van de diepe stenen gracht. Nu zijn de steunberen gestabiliseerd in een paar dagen tijd, in het andere geval spreken we snel over een paar weken. Dus is dit al bij al de beste oplossing... Ik was trouwens toch van plan om het huis achteraan langs de buitenkant te isoleren. De achterkant wijst naar het noorden, krijgt weinig zon en zou bijgevolg het meest voordeel ondervinden van een externe isolatie. Zonder het bovenste deel van de steunberen is dit een stuk makkelijker en effectiever. Wel leuk dat we het poortje onder de eerste steunbeer in zijn oorspronkelijke staat konden herstellen. Je ziet ook duidelijk de verschillende booggewelven onderaan de steunberen die de waterafvoer moesten verzorgen. De grachten moeten wel nog een heel stuk uitgegraven worden om ze naar hun oorspronkelijke staat terug te brengen. Als iemand zich geroepen voelt... :-)
Nog een aflevering in de "de verschillende aanpassingen van het huis door de eeuwen heen" soap. Nu de klimop zo goed als verwijderd is zien we duidelijk overblijfselen van een vroegere uitbouw van het huis (waarschijnlijk ten tijde van de meisjesschool, i.e. nog voor het nieuw schoolgebouw werd gebouwd begin vorige eeuw). We zien duidelijk waar het dak van de uitbouw aansloot op het huis en ook waar er toentertijd een doorgang was naar het bijgebouw. De doorgang is duidelijk op de foto's hierboven te zien.
In een andere foto van een bovenstaande reeks zien we een dichtgemetseld raam tussen de eerste en de tweede steunbeer. Op de plaats waar het raam toentertijd zat zit nu de trap naar de slaapkamer en de zolder. Wil dit dan zeggen dat er vroeger op die plaats geen trap was maar een raam? Was er dan wel een slaapkamer boven de oude keuken? En was er wel een oude keuken? Dat laatste waarschijnlijk wel maar misschien niet in die vorm, i.e. enkel gelijkvloers en naar de tuin toe niet zo ver uitlopen maar eerder wat inspringend. Er zijn immers sporen langs de zijkant van het huis (zie een van de foto's uit een vorige aflevering) die doen vermoeden dat de oude keuken naar de tuin toe is uitgebreid (misschien wel toen er een extra slaapkamer is opgezet...). Om te besluiten, hier en daar duidelijke aanwijzing maar voorlopig veel speculaties. We gaan toch eens naar Mâcon moeten om de archieven te raadplegen. Er moeten ergens plannen zijn (zie extract hieronder uit het departementaal archief dat on-line te raadplegen is). Ik hoop alleen dat deze niet alleen de school beschrijven maar ook de aanpassingen aan het huis...
Dit weekend kwam mede tot stand dank zij de goede zorgen (op nat, droog en conversationeel gebied) van Danny, Trees en Marc waarvoor mijn eeuwige dankbaarheid... :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten