maandag 15 november 2010

Herfst in Bourgogne

De herfstvakantie in Bourgogne was dit jaar fris en vochtig, niet zo heel verschillend van het weer in Belgie, maar wat een kleuren! Voor ons is en blijft de herfst toch het mooiste seizoen. Om de natuur geen onrecht aan te doen vind je in deze aflevering slechts één enkele zwart-wit foto. De kleuren moet je er zelf bij verzinnen...

Na een paar dagen relaxen kwam Tom met z'n zoon Gustavo voor enkel dagen naar Bourgogne met een wagen bomvol tuinzetels, een barbecue en andere kleine meubels. Dat zal ons volgende zomer, na opnieuw een dag van hard werken, veel plezier doen! We waren niet van plan om veel te werken, temeer daar het voor Tom de laatse keer in Bourgogne was vóór hun groot Argentijns avontuur. Toch konden we het niet laten de kelder wat op te kuisen en een hele wagen vol rommel naar het containerpark te rijden. Voor de rest hebben we wat rondgereden, gewandeld en genoten.

Tom blijft deze blog op afstand volgen en dus MOET er gewerkt worden. Toen T&G terug naar huis waren is de benedentuin met de bosmaaier kortgezet en heb ik in de boventuin een paar dode sleedoornstuiken verwijderd. Naast die dode stuiken hebben we nog een stuk of drie gezonde sleedoorns. Een sleedoorn (Prunusspinosa) is een soort wilde pruimelaar met stevige doornen. De vruchten zijn klein en wrang van smaak (in de volksmond worden sleepruimen ook totentrekkers genoemd), maar na een korte vriesperiode is de wrange smaak grotendeel verdwenen en zijn de vruchten best te pruimen. Alhoewel... een gemiste kans voor het nageslacht dat ik mijn fototoestel niet in de aanslag toen ik Pascale later deze maand haar eerste sleepruim liet proeven. Ik mocht als enige in het heelal een glimp opvangen van wat het woord "totentrekker" in extremis kan betekenen. Maar je kan met rijpe sleepruimen wel een heerlijk likeurtje maken, in de angelsaksische wereld bekend als Sloe Gin (Sloe ~ Slee ~ slivovitz). Ik moet dus wel nog wachten op de eerste vorst. Hopelijk zijn de vogels dan niet als eerste met de vruchten weg...

Later deze maand (eind November) komen we nog eens terug om wat bomen en struiken te planten en hopelijk sleepruimen te plukken.
In een vorige aflevering wist ik te melden dat ik naar workshop over "Binnenafwerking met kalk: kalkbezetting, kalkfinish en kalkverf" zou gaan. Wel, de cursus was een echt succes, boordevol inzichten en goede informatie. Als we beginnen aan de kalkafwerking van de tweede kamer kom ik hier uitgebreid op terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten