woensdag 23 maart 2011

Krokus 2011 (Daar is de Lente!)

Pascale en Marie waren de hele krokusvakantie in Frankrijk samen met Elena en Margaux; ik kon pas halverwege de vakantie nakomen. Het weer was ronduit schitterend! 's Morgens amper boven het vriespunt maar in de namiddag, door een deugddoende zon en de afwezigheid van wind, een heerlijk weer om buiten in de zon te zitten of te wandelen en tegen 's avonds koud genoeg om lekker rond de kachel te zitten met een boek of een gezelschapsspel. Een goed glas wijn en een stoofpot completeert het plaatje.


Zoals in de vorige aflevering terloops vermeld moest er ook wat gewerkt worden...
Toen Pascale de (terras)deur van ons huis wilden openen is de oude baardsleutel afgebroken in het geblokkeerd mechanisme. Daar moest dus alvast een volledig nieuw slot op. De sloten van de oude deuren zijn van het opbouw type met een grote baardsleutel. Ik vreesde het ergste maar in de Gedimat hadden ze net wat we zochten, in de juiste maten en in twee uitvoeringen: koper of zwart geanodiseerd...

Daarnaast zou ik de elektriciteit afwerken in de tweede kamer. In een eerste stap verbind ik het circuit van kamer2 met dat van kamer1, maar ik voorzie alvast een aansluiting via de kelder om deze twee circuits af te koppelen en voor kamer1 en kamer2 elk een eigen circuit te voorzien. Dat geeft me dan ook de mogelijkheid de badkamer en de keukenhoek (in kamer 1) extra te beveiligen (zoals het hoort!) met een eigen circuit en een gevoelige stroomverliesschakelaar. De volledige vernieuwing van de elektriciteitsleidingen tussen de schakelkast en de eigenlijke circuits is noodzakelijk maar dat is iets voor 2012, denk ik, als de oude keuken in orde staat.

Het boren van de gaten voor de kabelpotjes was niet vanzelfsprekend. Door de kalklaag was het eenvoudig boren maar de stenen muren zijn verschrikkelijk hard. Er was bijna geen doorkomen aan. Ik moest mijn zware hamer en bijtel en zelf de drilboor bovenhalen op de klus te klaren. De potjes en kabels werden daarna ingemetseld met kalkspecie. De potten met klaargemaakte luchtkalk hebben de herfst en de winter prima doorstaan. De luchtkalk had nog extra water afgegeven en was nu bijna als een zalf. Dat is toch verduiveld prima materiaal om met te werken...


We hebben met onze bezoekers een aantal "usual suspects" opgetrommeld: Cluny, Berze-la-Ville, Chateau de Pierreclos, la Roche du Solutré en de coop van Igé... ;-) We mogen zelf een nieuwe ontdekking noteren: La Pierre Sauvage, een restaurant op de Col des Enceints, halverwege tussen Pierreclos en St-Point. Erg lekker! Ze gaan ons daar nog zien...

Marie op de Roche du Solutré

Geen opmerkingen:

Een reactie posten