woensdag 27 april 2011

Pasen 2011: opnieuw in de startblokken

De eerste week van de paasvakantie was ik helemaal alleen in het huis. Er was van alles gepland en aangezien Pascale onverwachts die eerste week moest werken en Marie op JNM-kamp was, ben ik maar alleen vertrokken om toch het een en het ander voor te bereiden. Pascale en Marie zouden de tweede week achterna komen.

Voordat de tomettes konden gelegd worden moesten de laatste elektroverbindingen geschakeld worden, de waterafvoer naar de keuken aangesloten en de kurkisolatie geplaatst. Wat de elektriciteit betreft, die ga ik toch niet door de vloer van kamer2 naar de kelder sturen, maar eerder onder de vloer van het halletje door en vandaar onmiddellijk naar de werkplaats naast de kelder. Dat maakt alles eenvoudiger omdat ik geen dikke muren (>60cm) moet doorboren... Naast elektro, water en isolatie moeten de oude tomettes van hun laatste kalkresten ontdaan worden, deels door de kalk af te krabben met een schoffel en deels door de tegels te weken in een licht zurig bad. Na hun bad (een paar dagen) worden de tomettes met een hogedrukspuit gereinigd om de laatste kalk maar ook de rode verf (rouge de Prusse) waarmee de tegels vroeger behandeld werden te verwijderen. Zelf onder hoge druk kan ik de rode verf niet volledig verwijderen...

Na een paar dagen in het zuurbad worden de tomettes afgespoten en verder onder water gelegd in het zwembadje van Marie. Je kan zien dat er meer dan een paar gebroken tegels zijn. Het is niet heel zeker of er voldoende gezonde tegels overblijven om de hele kamer te beleggen. In het slechtste geval heb ik op zolder en in de kelder nog een stapel tegels liggen, maar de afmetingen zijn niet allemaal hetzelfde...
Terwijl de tomettes in het water liggen heb ik de kurkisolatie gelegd. Dat viel heel goed mee. De kurk laat zich makkelijk snijden met een cuttermes.

Op culinair vlak twee hoogtepunten. Als eerste was er maandag de jaarlijkse Beaujoloise in de omgeving van Villie-Morgon in de Beaujolais: een pracht van een natuurlijke wijnbeurs met veel aandacht voor wijnen uit de beaujolais, maar ook voor enkele uit de Maconnais en zelf uit Italie. Jammer genoeg was er geen mogelijkheid om te kopen, maar ik heb voldoende contacten om op een later tijdstip bij de wijnboeren zelf langs te gaan.
De tweede ontdekking is een heerlijk stukje rundvlees dat ik eigenlijk niet kende: Araignée. Nu had ik er eigenlijk wel graag wat frietjes bij gehad, maar gebakken in boter en gekruid met zwarte peper en wat zout en met enkel een goed stuk brood was het een revelatie en een verdiende beloning na een lange dag hard werken.
Zonder enig leedvermaak (want het zijn prachtige beesten) een foto van de Charolais koeien achter ons huis. Hun blik zegt alles wat ze denken van die idioot die een ganse dag oude tegels zit af te krabben...

Na een week werken ging ik terug naar België om Pascale en Marie te halen. Alleen is toch maar alleen... ;-)

Koeien op weg naar de Beaujoloise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten