dinsdag 30 september 2014

September 2014, met Luc en Marc op werkweek...

De vorige werkweek (Pasen 2014) was Luc zo goed bevallen dat hij samen met z'n broer Marc eind september met veel plezier nog eens wou terugkomen. Ik had zelf ook nog een paar verlofdagen opgespaard en diezelfde week zouden Danny en Trees er ook zijn, dus wat hield ons nog tegen? Niets...


vallei van de Gande - Guye - Grosne (richting Saône)
Ons voornaamste doel was het plafond van de slaapkamer afwerken, te zeggen: nog wat isoleren, dampscherm en OSB afwerking. Het voornaamste probleem was eigenlijk het dampscherm. Aangezien de isolatie wat strak tussen de balken zat en de planken waar de tweede laag isolatie tussen moest net niet breed genoeg waren stond op sommige plaatsen de isolatie een beetje bol en was het niet makkelijk om het dampscherm te bevestigen. Een tweede probleem was dat de oude balken die de kamer overspannen heel natuurlijk waren, schots en scheef dus, en dat de afwerking van de OSB platen tegen deze dwarsbalken ofwel bijzonder moeilijk en tijdrovend ofwel maar knip-en-plakwerk zou zijn. We besloten dus redelijk snel om deze dwarsbalken (behalve aan de trap) volledig te overspannen. Dit maakte het ook een heel stuk eenvoudiger om het dampscherm en de OSB platen te bevestigen en er was meer luchtcirculatie voor de isolatie. Marc mocht wel weer de heel tijd planken zagen en bevestigen. Gelukkig hadden we er de vorige keer meer dan genoeg gekocht.
Danny en Trees hielden boven op de berg hun jaarlijks aquarelstage en daar Marc weinig zin had om in de zelfde kamer als zijn snurkende broer te slapen had hij geluk dat er boven nog een bed vrij was. Ik wil hier klaar en duidelijk voor het nageslacht vermelden dat het snurkgedrag van Luc sterk wordt overdreven, en dan vooral door zijn broer Marc. Toegegeven, je hoort wel wat en voelt het huis licht trillen maar de muren zijn dik en sterk en en huis heeft zeker (voor zover ik kon zien) geen schade opgelopen. ;-)
Eten deden we wel samen en dus moest ik 's morgens om brood in Saint Bonnet en deed ik in de namiddag de boodschappen. Nu was dat wel niet eenvoudig. Ik ben een alles-eter, Luc een vegetariër (inclusief zuivel en wat vis) en Marc is bekeerd tot het veganisme. Nu is het Franse platteland geen ideale plaats om een afwijkend eetgedrag te belijden en het werd dus wat improviseren. Een vegetarische levensstijl is redelijk makkelijk en lekker te doen in Frankrijk met de grote keus aan kaas, maar veganisme is een stuk moeilijker, niet zozeer wat de variëteit aan groenten betreft maar vooral op het vlak van eiwitten. Nu eet ik bijzonder graag linzen, maar een hele week is me net iets teveel van het goede. Gelukkig vond ik na lang zoeken toch een pakje tofoe in de supermarkt. Daar ik hier graag een stuk vlees eet was die week het keukenvuur snel een paar pitten te klein. Gelukkig lusten we alle drie een goed glas bier en wijn en dat maakt veel goed.
Na het werk gingen we bijna elke avond een eindje wandelen, ofwel tot bij Danny en Trees ofwel een einde verder de berg rond. Het weer was best heel aangenaam. Pascale heeft deze zomer (eind juli - begin augustus) meer kou afgezien dan wij eind september. De natuur stond vol rijpe vruchten. Je moest je hand maar strekken... (lichte overdrijving, hoewel...). Op de ene foto zie je kastanjes in overvloed, en op de andere mispels, sleedoornpruimen en braambessen zo gewoon langs de weg. Echt oogsttijd.
We zijn goed opgeschoten, eigenlijk zonder veel problemen. Volgens Marc hadden we het hele plafond kunnen afwerken hadden we op woensdag geen uitstap gemaakt naar Charolles voor de wekelijkse markt maar dat is na de feiten spreken. Er is met twee man nog een halve dag werk en het plafond is volledig dicht. Dat is een hele prestatie!
Daarna moeten we het dampscherm nog aan de muur lijmen, de overschotten afsnijden en wat kleine esthetische correcties doen. En dan schilderen, denk ik...
Ik heb samen met Marc ook eens bekeken hoe we het best de wateraansluiting zouden leggen en zijn idee was om de waterleiding naast de waterafvoer naar de keuken te brengen. Dat is een goed idee. Op deze manier volgen alle nutsleidingen (watertoevoer, waterafvoer en elektriciteit) dezelfde weg tussen de kelder en de keuken. Ik zal wel een extra opening moeten maken naast de waterafvoer en daarvoor zal ik een paar tegels in de (huidige) slaapkamer even moeten wegnemen, maar daar ik in de slaapkamer toch enkele tegels opnieuw moet leggen is dat geen probleem. Een belangrijk probleem opgelost.
Luc had wat bier mee die zijn neef, Kris Smedts, zelf brouwde en dat moesten we (na het werk) natuurlijk proeven en ook bij Danny en Trees (met Piet en José erbij) werden we met regelmaat op de aperitief gevraagd. Vermoeiend...
Het was een prachtige werkweek. We hebben hard gewerkt, plezier gemaakt, lekker gegeten (!) en van de omgeving genoten. Misschien moeten we dat nog eens doen!
zicht nabij Chateau (tussen Suin en Cluny)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten