vrijdag 22 juli 2011

de tweede werkzomer (deel 3 van 9)

OK, nu Pascale terug is kunnen we eindelijk goed beginnen. Nicht Joke zit samen met man en kinderen boven in het huis van Danny en Trees. Marie kan het heel erg best vinden met haar achternichtje, Aafje. Van die twee zullen we de komende weken weinig last hebben... ;-)

Het eerste werk was het afsluiten van de keuken zodat we in kamer 2 geen last hebben van stof en vallende stenen. De nieuwe vloer kan dan ook eens grondig gekuist worden. Kamer 2 werd afgesloten door houten planken en extra geïsoleerd langs de kant van de oude keuken. Terwijl Pascale haar ouders wegbracht heb ik in de keuken enkele probeersels mat kalkverf op de muur gezet. De testen waren erg leerzaam in de zin dat ik duidelijk teveel pigment heb gebruikt en dat Pascale geen grote fan van aardkleuren is. Als de tijd rijp is doe ik nog wat meer testen met heel wat minder pigment.
De grote afbraak kan beginnen. Mijn werkkot in de achterkeuken moest er als eerste aan geloven. Alles moest naar boven op zolder naar een nieuwe commandocentrum. De deuren werden in de kelder gezet voor later hergebruik, de oude scharnieren mooi in een schoendoos opgeborgen en dan de beuk erin... Op een uurtje lag de hele scheidingswand op de grond. In mijn grenzeloos enthousiasme ben ik nadien onmiddellijk begonnen aan het afkappen van de trapzaal. Zoals meestal bij afbraakwerken kruipt er nadien nog heel veel tijd in het sorteren van het afval, het vullen van puinzakken, het versleuren van de zakken en verschillende ritten naar het containerpark (7km enkele reis).
Het grote nadeel van het containerpark is dat Pascale soms met een of andere draak thuiskomt...

Als rustpauze hebben we het oude luik van de badkamer gerestaureerd. Het betreft een luik met houten jaloezieën waarvan de meeste oud en versleten zijn. We konden ongeveer een derde van de oude jaloezieën herbruiken en de rest hebben we hersteld met triplex. Laat ons hopen dat het luik nog een paar jaar (zeg vijftien) kan meegaan...
P.S. het feit dat ik alleen op deze foto's sta is dat Pascale meestal de foto's neemt. In de edele kunst van de houtbewerking, onderdeel houten luiken, zijn we in de loop van deze vakantie trouwens een heel stel geworden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten