zaterdag 9 juli 2011

de tweede werkzomer (deel 1 van 9)

Daar Pascale de eerste week van Juli nog moest werken en Marie en ik al volop in vakantie waren, vertrokken wij reeds op 2 Juli naar Frankrijk. Pascale zou op 9 Juli met de trein nakomen en in een vloeiende beweging haar ouders voor een paar dagen meebrengen (hoera!). Ik had twee maanden ouderschapsverlof aangevraagd (en gekregen) en dus was een weekje met dochterlief alleen in Frankrijk een logische vanzelfsprekendheid.

Na een paar dagen vakantie en acclimatisatie ben ik met lemen voeten opnieuw beginnen werken. De vloer van de tweede kamer (waar we deze zomer als slaapkamer zouden inrichten) moest afgewerkt worden. Het klopt wel degelijk dat de laatste loodjes het zwaarst wegen... Er waren twee dagen nodig om die laatste 4-5 vierkante meters af te werken.
Omdat er deze zomer redelijk wat houtwerken op het programma staan, zoals het verstevigen, restaureren en/of wegmoffelen van enkele balken in de tweede kamer en de restauratie van een oud luik en de creatie van drie nieuwe luiken, kocht ik me in de BricoDepot een eenvoudige werkbank... van oosterse makelij. Goedkoop was het zeker, de handleiding echter onduidelijk en soms ronduit fout zodat heel wat intuïtie, denkwerk en McGyver-ingrepen ("If I had some duct tape, I could fix that") nodig waren om het knutselwerk tot een goed einde te brengen.
Thuis in Gent hebben we in onze microtuin een notelaar staan, met veel liefde van een gekiemde noot opgekweekt. Maar hij wordt te groot (5 jaar en bijna evenveel meter hoog!) en moet dus weg. Hopelijk kunnen we hem deze winter verhuizen naar de heel wat grotere tuin van vrienden anders is hij noodgedwongen voer voor de houtkachel. Ik vind dat de natuur de mens dient en dus wou ik met de vruchten van de boom iets aangenaams doen. Omdat de boom (nog) geen noten geeft en we dus geen noten kunnen kraken of notenlikeur kunnen maken heb ik wijn van de jonge bladeren gemaakt. "Vin de Noyer" heet dit brouwsel en het valt heel best te drinken, zeker voor liefhebbers van een versterkte wijn zoals Pineau de Charente of Vermouth. Na twee maand trekken hebben we de wijn op flessen getrokken. Ideaal voor deze winter bij het haardvuur...

Het weer was heel goed die eerste week. Sinds het hemelvaartweekend had het gelukkig een beetje geregend en kregen de graslanden opnieuw een beetje kleur. Door de extreme droogte in Mei en Juni was onze beukenhaag vooraan de wei volledig uitgedroogd en zo dood als een pier. Dat wordt dus opnieuw planten deze winter. Onze pruimelaar, kweepeer en mispel hadden de droogte gelukkig wel overleefd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten